lørdag den 22. september 2012

Marcipanmuffins med hindbærflødebolle-topping

Blev nødt til at indsætte en bindestreg i navnet på toppingen, for ellers skal man da klappe stavelser for at finde ud af, hvad der står...

Som glad kageentusiast er jeg selvfølgelig begyndt at følge med i Den Store Bagedyst på DR1. Udover, at jeg synes, at deltagerne er virkelig dygtige, så er det også et godt program til at få idéer til ens egne kager. Og det skete sidste gang, da Ditte lavede chokolademuffins med flødebolletopping. Den idé er jo simpelthen for god til at lade gå ubemærket hen!

Fordi de bedste flødeboller er dem med marcipanbund, blev jeg hurtig enig med mig selv om, at muffinsene skulle være med marcipan. Og fordi jeg ikke ønskede kagerne for søde, blev flødebollemassen piftet lidt op med hindbær, så der kommer noget syre ind i spillet. Opskriften på flødebollemasse er i øvrigt fra Odense Marcipan, så det hele passer jo sammen.

Yum yum, de smager godt! Og så ser de altså søde ud, når de har fået chokolade på (og kokos, så de endnu mere lignede flødeboller). Og fordi mine muffins ikke var så store, så bliver de heller ikke overvældende, så man godt kan spise mere end én. Win win!

Jeg havde en del flødebollemasse til overs, som muligvis bliver brugt sammen med noget is en af dagene, men muffinsene kunne også godt have fået mere topping på, uden det gjorde noget.

 
 
 Marcipanmuffins med hindbærflødebolle-topping
 
8 stk.
 
Marcipanmuffins
70 gram sukker
75 gram blødt smør eller margarine
2 store æg
75 gram marcipan
1/4 dl. mælk
75 gram mel
½ tsk. bagepulver
 
Sukker og smør røres sammen. Tilsæt æggene ét ad gangen. Riv marcipanen groft og rør den i dejen. Mel og bagepulver blandes og røres i dejen. Mælken røres i, og dejen røres jævn. Dejen fyldes i 8 muffinsforme. Bages ved 200 grader i cirka 20 minutter. Lad muffinsene køle helt af. Skær toppen af dem, så den bliver lige til, når toppingen skal på. Sæt muffinsene tilbage i muffinsformene.
 
Hindbærflødebolle-topping
150 gram sukker
½ dl vand
75 gram pasteuriserede æggehvider
100 gram frosne hindbær
 
Put de frosne hindbær i en gryde sammen med lidt vand og kog dem op. Hvis du gerne vil have struktur i din flødebollemasse, så kan du bare lade det være ved det. Hvis du (som jeg) helst ikke vil have kernerne med, så kog hindbærrerne helt ud og passér dem gennem en sigte. Lad hindbærrerne køle helt af.
Hæld vand og sukker i en gryde og lad det koge op i to minutter. Pisk imens æggehviderne let. Tilsæt derefter sukkerlagen langsomt og pisk æggehviderne stive med en håndpisker i 15 minutter, så æggehviderne bliver meget stive (pisk eventuelt hindbærrerne med de sidste fem minutter).
 
Kom den færdige flødebollemasse i en sprøjtepose og sprøjt dem ud på muffinsene. Kom muffinsene (gerne i deres bageforme) med topping tilbage i ovnen og bag dem ved 18+ grader i fem minutter, så flødebollemassen sætter sig.
 
Derefter kan de tages ud og som her overtrækkes med chokolade og drysses med kokos. Jeg valgte for øvrigt at påføre chokoladen med en pensel, da jeg ellers var bange for, at toppingen skulle ryge af muffinsen.

8 kommentarer:

  1. Har tidligere lavet chokolade cupcakes med flødebolletop, og det var et hit, men marcipan og hindbær lyder da også som en sikker vinder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også min oprindelige inspiration (og det bliver helt sikkert lavet på et tidspunkt), men hindbærrerne giver en god syrlighed til den søde guf :-)

      Slet
  2. De ser virkelig gode ud! Dem SKAL jeg bare prøve!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg bestemt, at du skal gøre :-)

      Slet
  3. Uhm hvor ser de lækre ud, og eftersom du "udgav" opskriften på min fødselsdag, må det være et tegn til at jeg skal prøve at lave dem ;)
    Lige et spørgsmål, vil du opbevare de færdige kager i køleskabet? -for jeg tænker at selve muffin'en bliver rimelig tør.
    Tak :)
    - Mette

    SvarSlet
  4. Haha, det må helt sikkert være et tegn!
    Jeg opbevarede dem i køleskabet, og kagerne blev ganske rigtigt en anelse tørre (men de stod der også over et par dage). Jeg vil tro, at så længe de ikke laves flere dage i forvejen og bare opbevares køligt, så er der ingen problemer :-)

    SvarSlet