tirsdag den 4. september 2012

Æblekage med marcipan

Jeg kan efter i dag konstatere, at jeg har rygrad som en regnorm, når det kommer til kager. Jeg havde ellers lavet en aftale med mig selv om, at der ingen søde sager var før weekenden - men så var det, at jeg fandt en opskrift på en æblekage, som meget belejligt kunne bruges til at udrydde et par æbler ude i køkkenet, og så har jeg ikke kunnet tænke på andet resten af dagen.

Resultatet var, at jeg endte med at kapitulere efter aftensmaden (som til mit forsvar var yderst sund) og gik i køkkenet for at kreere kage.

Opskriften er fra Arla, hvor jeg har tilføjet marcipan og vanilje, og så havde jeg ingen små gryder til at smelte smørret (det var trods alt lidt for meget at tage suppegryden i brug), så det blev bare rørt i dejen. Du kan måske med fordel komme ½ tsk. bagepulver mere i, så bunden bliver en anelse højere - det ville jeg selv gerne have haft.

Kagen smager bare rigtig godt; æblerne og bunden går godt sammen, og prikken over i'et er selvfølgelig creme fraichen, som altid hører sig til æblekage herhjemme.


Æblekage med marcipan

1 lille bradepande

4 æbler
2 æg
150 gram sukker
½ vaniljestang
50 gram smør
¾ dl. mælk
150 gram hvedemel
1 tsk. bagepulver
50 gram marcipan
1½ tsk. stødt kanel

Start med at skrælle æblerne, fjern kernehusene og skær æblerne i både. Læg dem eventuelt i koldt vand, men du laver resten af kagen.
Skrab vaniljekornene ud af vaniljestangen og mas dem sammen med noget af sukkeret. Pisk vaniljesukker, sukker og æg sammen til en luftig masse. Put smør og mælk i æggemassen og pisk det sammen. Riv marcipanen og vend den i dejen sammen med mel og bagepulver.
Hæld dejen i en lille bradepande, læg æblebådene i lag på dejen og drys med kanel. Bag kagen ved 200 grader i cirka 30 minutter.
Ved servering kan du enten drysse kagen med flormelis eller give den en skefuld creme fraiche.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar