fredag den 7. september 2012

Mazarintærte

Jeg har en tilståelse: Jeg elsker mazarintærter! Og vi snakker ikke en eller anden fancy mazarintærte købt til overpris i et endnu mere fancy konditori. Nej, min elskede mazaintærte er den billige, som du kan købe i Netto og Fakta. Den, der ikke engang koster en 10'er, og som vel dårligt kan kaldes kage. Stik mig sådan én, så er jeg tilfreds (i et kvarters tid - så er den kværnet).

Men nu elsker jeg jo også hjemmebag, og derfor er det jo oplagt at prøve at lave en mazarintærte selv og se, om den kan leve op til billig-mazarintærte-standarden. Mette Blomsterberg har tilfældigvis i sin bog "Forelsket i det søde liv" en opskrift på en sådan kage, og den bog står tilfældigvis hjemme i mit køkken. Så var der jo ikke meget at diskutere (bortset fra, at jeg diskuterede meget med mørdejen, da den skulle rulles ud - det bliver jeg bare aldrig god til, så mine tærter er altid lidt lappede).

Lad mig sige med det samme: Den her tærte forsvinder ikke på et kvarter. Det er en meget tung sag, og jeg er glad for, at hindbærrerne var der til at give lidt modspil. Den har ikke den der mazarinsmag, som Nettos den billigste har, hvilket jeg nok egentlig havde håbet på. Men når det er sagt, så smager tærten godt. Dog vil jeg anbefale, at du har et eller andet til at opveje den lidt tunge fornemmelse; for eksempel god vaniljeis eller måske en hindbærcoulis. Uh, eller et glas kølig Asti, mmm...

Opskriften er egentlig til 15 små mazarintærter (på fem centimeter i diameter), men da jeg hverken ejer 15 små tærteforme eller går ind for kager, som forsvinder efter én mundfuld, så valgte jeg at lave en stor tærte i stedet - jo mere mazarin, jo bedre. Jeg ville gerne have pyntet kagen med frysetørrede jordbær, men svæklingen her kunne ikke få låget af bøtten, så i stedet måtte jeg bruge de frysetørrede hindbær, men mon dog det har haft en negativ effekt.


 
 
Mazarintærte

Du skal bruge chokolade til at overtrække kagen med; jeg brugte 200 gram mørk chokolade, men 100-150 gram ville nok være mere passende, så laget ikke bliver alt for tykt og dominerende.

Mørdej
300 gram hvedemel
150 gram smør
100 gram flormelis
1 æg

Ælt alle ingredienserne sammen til en ensartet dej. Stil dejen i køleskabet i en ½ time, inden den rulles ud. Rul dejen tyndt ud og beklæd tærteformen med den - formen skal ikke smørres, da dejen så vil glide ned under bagning.

Mazarinmasse
300 gram marcipan
200 gram sukker
130 gram smør
4 æg

Ælt marcipan og sukker sammen og ælt derefter smørret i lidt ad gangen. Tilsæt til sidst æggene ét ad gangen til massen.

Hæld mazarinmassen ned i den beklædte tærteform - brug eventuelt en sprøjtepose. Fyld formen halvt op. Bag tærten ved 185 grader i 20-25 minutter, til den er gylden (laver du små tærter, skal de have 10-15 minutter). Tag tærten ud og lad den køle af. Hvis du kan, skal den helst vendes om, så toppen ligger nedad - jeg turde ikke vende den om, da jeg var bange for, at den ville knække. Fyldet falder lidt sammen, hvis den ikke vendes, men det er ikke det store.

Når tærten er kølet helt af - stil den eventuelt i køleskabet - smelter du chokoladen over vandbad og overtrækker tærten med det. Hvis du laver små tærter, kan de dyppes ned i chokoladen.

Jeg havde både dej og mazarinmasse til overs, så det valgte jeg at fryse ned til fire små mazarintærter - ubagte - som så kan hives op af fryseren, bages og gøre en dag ud i fremtiden lidt sødere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar