fredag den 30. marts 2012

Chokolademuffins

Til det årlige bogudsalg for en lille måneds tid siden - kom jeg åbenbart for sent! Jeg havde rigtig gransket katalogerne og skrevet mig en lille liste med de kogebøger, jeg gerne ville have, for der var jo nogle rigtig godt tilbud. Da jeg så ankommer hen ad eftermidddagen, var der masser af bøger tilbage - bare ikke i kogebogssektionen. Der var der fuldstændig ribbet!

Men én bog fik jeg med mig hjem - "Forelsket i det søde liv" af Mette Blomsterberg. *Smask* Man bliver lækkersulten bare af at bladre gennem bogen, og så ser alle opskrifterne ud til at være nemme at lave, og jeg kan godt garantere, at der komme flere opskrifter fra den side af.

Og lave én af opskrifter; det var lige hvad jeg gjorde i tirsdags. Chokolademuffinsene bliver bare rigtig gode, og de får den der svampede konsistens, som muffins ska have - efter min mening. Ved næste bagning vil jeg tilsætte noget groft hakket chokolade; det tror jeg kunne være en god prik over i'et.




Chokolademuffins

Cirka 10 stk.

125 gram smør
3/4 dl. vand
225 gram sukker
Korn fra ½ vaniljestang
3 æg
140 gram hvedemel
50 gram god kakaopulver
½ tsk. bagepulver

Eventuelt pistacienødder og valnødder til at drysse med

Lun smør og vand sammen i en gryde, til smørret er smeltet. Pisk sukker, vaniljekorn og æg sammen i en skål til æggesnaps. Bland mel, kakao og bagepulver i en anden skål og sigt det ned i æggesnapsen. Vend det forsigtet sammen, til dejen er næsten ensartet. Det smeltede smørvand hældes i, og det hele vendes forsigtigt sammen, indtil dejen er ensartet. Lad dejen stå i 10 minutter og vend derefter tre gange i den.

Hæld dejen i muffinsforme og drys eventuelt med lidt grofthakket pistcie- og valnødder. Bag ved 185 grader i 12-14 minutter. Køl af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar