fredag den 9. marts 2012

Scones med hvid chokolade

Ja, det er nu ikke fordi, man kan se chokoladen - den falder ligesom i ét med resten. Men de smager bare rigtig godt, og det synes jeg er lidt af et mirakel. Ikke på grund af chokoladen, men på grund af mit (for en gangs skyld) utrolige mangel på overblik i køkkenet.Det hele starter godt, og jeg samler dejen med A38 - men opdager så, at jeg har glemt at putte æg i! Æg i, og så må jeg jo få pæret rundt i dejen for at få æggene ind i den allerede samlede dej. Da jeg så gør klar til at rulle dejen ud, kaster jeg lige et blik rundt på køkkenbordet, og havd står der og venter nok så fint? Bagepulveret! Ej, men altså... Så blev jeg nødt til at "rode op" i dejen igen for at få bagepulveret i - og jeg satser på, at der ikke ligger en lomme med bagepulver gemt i én af sconesene! Jaja, den dej måtte gå grueligt meget igennem, men det har heldigvis ikke haft en negativ indvirkning på resultatet.

Opskriften er fra Claus Meyers "Meyers Bageri", men jeg lavede nogle justeringer i opskriften og har naturligvis skrevet den sådan, som den burde være blevet lavet.


Scones

Cirka 18 stk.

150 gram smør
600 gram hvedemel
125 gram sukker
½ tsk. salt
20 gram bagepulver
10 gram gær
75 gram hvid chokolade
3 dl. A38
2 æg

Put smør og mel i en skål og hak og gnid smørret ind i melet. Tilsæt sukker, salt, bagepulver og hakket chokolade. Opløs gæren i A38 og rør det i melblandingen sammen med æggene. Saml dejen.

Rul dejen ud på et melet bord, til den har en tykkelse på 2-3 centimeter. Stik cirkler på en 5-6 centimeter ud af dejen og læg sconesene over på en bageplade. Lad dem hvile i 30 minutter og bag dem derefter i ovnen ved 200 grader i 15-20 minutter. Lad dem køle af, men nyd dem gerne lune.

Normalt anbefales det ikke at fryse scones, da bagværk med bagepulver kan blive tørt af det. Men da jeg har gær i mine, gør det ikke noget, hvis de ryger i fryseren. Dog smager de selvfølgelig bedst, når de er nybagte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar