torsdag den 30. august 2012

Gulerodstærte

Jeg kan rigtig godt lide tærter. Især kan jeg godt lide dem, fordi jeg hver gang, inden jeg går i gang, bilder mig selv ind, at det er hurtigt mad. Og det er det jo egentlig ikke, hvis man ser på tilberedningstiden, for de fleste tærter skal jo være i ovnen i i hvert fald en halv time, og dejen skal have lov til at hvile.

Denne her tærte er én slags tilbehørstærte: en tærte med gulerødder. Igen, tærten er jo egentlig nem at lave, men hvis du ikke har et råkostjern eller andet, der kan hjælpe dig med at skære gulerødderne i tynde strimler, så tager det altså en del tid at gøre det manuelt. Jeg gjorde det med en kartoffelskræller, og jeg nåede at blive rimelig træt af den monotone bevægelse.

Men når det så er sagt, så smager tærten altså godt og er også et fint - og anderledes - alternativ til det lidt mere traditionelle tilbehør. Vi fik frikadeller til, og her passede tærten rigtig godt til.

Opskriften er fra "Tænd på tærter", hvor créme bruléetærten også var fra.



Gulerodstærte

1 tærte

Tærtedej
100 gram speltmel, havregryn, durummel eller lignende
100 gram hvedemel
50 gram smør
50 gram creme fraiche (eller fromage fraiche)
½-1 dl. vand
½-1 tsk. salt

Smørret smuldres ud i de to meltyper. Resten tilsættes, og dejen æltes hurtigt sammen. Lad dejen hvile i ½ time i køleskabet, inden du ruller den ud og beklæder tærtefomen med den. Prik dejen med en gaffel og forbag bunden ved 200 grader i 20 minutter.

Tærtefyld
800 gram skrællede gulerødder
1 dl. rosiner (undlod jeg, da gemalen ikke er begejstret for varme rosiner)
1 tsk. tørret mynte
2 spsk. citronsaft
1 tsk. salt
1 dl. revet ost
1 spsk. sesamfrø
1 spsk. nigellafrø (havde jeg ikke lige på lager)

Æggemasse
2 æg
3 dl. minimælk
1 spsk. maizene
1 tsk. salt
1/4 cayennepeber

Snit gulerødderne i tynde skiver. Bland dem med rosiner, mynte, citronsaft og salt. Pisk alle ingredienserne til æggemassen sammen. Fordel fyldet ud i den forbagte tærtebund, hæld æggemassen over og drys med ost, sesamfrø og nigellefrø. Bag tærten i ovnen ved 190 grader i cirka 40 minutter, til æggemassen har sat sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar