torsdag den 23. august 2012

Créme bruléetærte

Min far og lillesøster var på visit tidligere i dag, og så skal der selvfølgelig kage på bordet. Selvom jeg har mine favoritter blandt de søde sager, så gider jeg trods alt ikke servere det samme hver gang - eller noget, som man kan få de fleste steder, for den sags skyld.

Derfor faldt valget i dag på en créme bruléetærte, for det lød tilpas nyt - men samtidig godt - til at den skulle afprøves. Créme brulée smager jo godt i sig selv, så hvorfor skulle den ikke smage godt i en tærte?

Jeg kan bekræfte, at det smager godt i en tærte. Det smager jo som den klassiske créme brulée, der er bare tilsat en sød tærtebund. Bunden skal nok være tyndere, end jeg fik den, men dejen drillede under udrulningen (og, da den skulle samles), så min tålmodighed rakte ikke så langt. Tærten er en rigtig fin desserttærte, og den skal nok vække begejstring blandt dine gæster.

Opskriften er fra "Tryl med tærter", som jeg egentlig købte på grund af madtærterne, men i stedet endte jeg med at bruge en del tid på at kigge desserttærte-afsnittet igennem som det første.

 
 
Créme bruléetærte

1 tærte

Tærtedej
150 gram mel (dejen drillede mig, så jeg brugte en del mere)
100 gram smør
75 gram flormelis
1 æg

Smørret smuldres ud i melet, resten af ingredienserne tilsættes, og dejen æltes hurtigt sammen. Læg dejen i køleskabet i mindst ½ time, inden den rulles ud. Rul dejen tyndt ud (den skal bare lige kunne holde på cremen) og beklæd en tærteform med den. Bag bunden ved 200 grader i 30 minutter.

Fyld
1 vaniljestang
7 æggeblommer
5 dl. piskefløde
1½ dl. sødmælk
100 gram sukker

Pynt
Fint rørsukker

Skrab vaniljekornene ud af vaniljestangen og pisk dem sammen med æggeblommerne. Piskefløde, mælk og sukker koges op. Når blandingen koger, røres det sammen med æggeblommerne og hældes tilbage i gryden. Herefter skal der røres i blandingen hele tiden, indtil den tykner. Når cremen tykner, tages den af varmen og hældes op i den forbagte tærtebund. Tærten sættes i ovnen ved 110 grader i cirka ½ time, indtil cremen har sat sig. Stik eventuelt en urtekniv ned i cremen; hvis cremen slipper, er den færdig.

Tærten skal serveres kold og gerne fra køleskabet (den kan godt stå en dags tid, uden det gør noget). Det er tiden i køleskabet, som får vaniljens smag rigtig frem.

Når tærten skal spises, drysses den med rørsukker. Brænd rørsukkeret med en bundselbrænder, så tærten får en sprød skorpe.

2 kommentarer:

  1. du ventede vel med at komme æggeblommerne i til at blandingen var nede på en temperatur af ca. 45-50 grader. Ellers får man jo en masse æggeblomme stykker i da de fæstner ved ca. 55 grader? Gøre det nemmere at blande sammen. Cremen kan også bare fæste i tærten ca. 1 time ved 125 grader.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke måler temperaturen på massen, når jeg laver creme brulée. Men selvfølgelig skal æggeblommerne ikke i, når massen er brandvarm :-)

      Slet