torsdag den 9. august 2012

Den du ved nok

Ja, den du ved nok, ikke? Jeg har fået en del mærkelige blikke fra folk, når jeg tilsyneladende taler så implicit om en kage, som de burde kende til. Det kan der komme en del sjov ud af - ofte fordi jeg ikke selv tænker over, at det måske er fordi, de ikke kender kagen - indtil det går op for dem, at "Den du ved nok" bare er navnet på kagen og ikke et forsøg på at tale i hemmelige kage-koder til dem.

Hvis du ikke kender kagen, så vil jeg stærkt anbefale, at du bager den. En god chokoladekage med topping og chokoladeglasur blandet med kokos. Mmmm... Og hvis du har smagt den før, så tåler den bestemt at gensyn.


Den du ved nok

400 gram sukker
4 æg
450 gram hvedemel
1 stang vanilje
5 spsk. kakao
4 tsk. bagepulver
3¾ dl. mælk
300 gram smeltet smør

Glasur
200 gram smør
7 spsk. kaffe
375 gram flormelis
3½ spsk. kakao
300 gram kokos
3 tsk. vanillesukker

Skrab vaniljekornene ud af vaniljestangen og mas dem sammen med en del af sukkeret. Put vaniljesukker, resten af sukkeret og æg op i en skål og pisk det godt. Mel, kakao og bagepulver blandes skiftevis med mælken i dejen. Til sidst røres det smeltede, afkølede smør i. Bages i en bradepande beklædt med bagepapir ved 190 grader i cirka 25 min.

Alle ingredienserne til glasuren puttes i en gryde og varmes, så det hele smelter sammen. Når kagen er afkølet - ikke helt kold - lægges kakaoglasur på hele overfladen.

2 kommentarer:

  1. Hvor stor portion er dette?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den passer cirka til en 20x30 bradepande :-)

      Slet