tirsdag den 7. august 2012

Chokoladetrøfler med hindbær

Tredje del af lillesøsters gave: chokoladetrøfler med hindbær! Bare navnet på desserten kombinerer jo de to bedste ting i dessertkøkkenet - efter min mening: chokolade og hindbær.

Trøflerne er nemme at lave. Det eneste, der satte min tålmodighed på prøve, var, da massen skulle køle ned, men jeg er generelt heller ikke god til at vente på ting på den måde. Jeg vil bare videre med det samme, nå! Men resultatet er værd at vente på, for de smagte bare godt, så jeg var glad for, at der sørme ikke kunne være flere i æsken (som rent faktisk er de fine, aflange muffinsforme fra Netto) til lillesøster - ærgerligt for hende, godt for mig og gemalen.

Opskriften er fra "Det Søde Danmark", som jeg fik i fødselsdagsgave. Trøflerne skal egentlig dyppes i chokolade, før de rulles i kakao. Jeg havde dog ikke mere chokolade, så jeg rullede dem direkte i kakaoen, og det smager fint, men jeg kan forestille mig, at chokoladen lige giver det ekstra til dem - og en pænere overfalde. Og så må der efter min mening godt komme lidt flere hindbær i til næste gang, så de smager mere igennem.


Chokoladetrøfler med hindbær

Cirka 100 stk.

Trøffelmasse
500 gram mørk chokolade
250 gram piskefløde
100 gram hindbær
½ vaniljestang

Overtræk
500 gram mørk chokolade
400 gram kakao

Hak chokoladen til trøffelmassen fint, kom den i en gryde og smelt den ved ganske svag varme. Tilsæt fløde, hindbær og vaniljekornene fra vaniljestangen og varm det langsomt igennem. Passér trøffelmassen gennem en sigte og ned i en skål. Rør forsigtigt massen igennem, til den er glat. Stil den til side, så den kan køle ned til 28 grader (jeg har ikke noget termometer, så jeg tog den på gefühl, og det gik fint). Kom massen i en sprøjtepose og form den til små, runde toppe på en bageplade beklædt med bagepapir. Stil trøflerne køligt, til de er stivnet.

Smelt chokoladen til overtræk - gerne over vandbad. Vend hurtigt trøflerne i den smeltede chokolade og tril dem derefter forsigtigt i kakaoen. Stil dem igen køligt, indtil de skal spises.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar