tirsdag den 21. februar 2012

Indbagt torsk

Jeg har prøvet at overbevise mig selv om, at denne ret faktisk ikke er særlig usund - jeg mener, der er jo trods alt både fisk og hele to slags grønsager i! Men butterdejen (og smagen af den) ødelægger ligesom illusionen.

Opskriften stammer fra tvprogrammet "Price og Blomsterberg", så når James Price er inde over, burde jeg måske kunne sige mig selv, at der ikke er tale om helsekost. Nå, men den indbagte tosk er virkelig nem at lave og kan bestemt anbefales - det er virkelig kræs! Jeg serverede den sammen med råstegte kartofler og en krydret sovs ud fra en Arla-opskrift, hvor jeg lavede nogle få ændringer.

Så fine ser den ud, når den er kommet ud af ovnen.

Hvad butterdejen gemte - torsk, gulerødder og porrer.

Indbagt torsk

4 personer

Cirka 400 gram torskefilet
3-4 gulerødder
2-3 porrer
30 gram smør
4 plader butterdej
Salt og peber
Skræl gulerødderne og riv dem groft. Rens også porrerne og skær dem i julienne. Gulerødder og porrer sauteres i smør på panden, krydres med salt og peber og afkøles.
Skær fisken ud i mindre stykker, salt den og del den i 4 lige store portioner. Rul butterdejspladerne ud i firkanter og find en form af passende form - jeg brugte et glas. Pudr buttedejen med lidt mel på den ene side og for formen med den. Lad lidt dej hænge udenfor; det skal bruges til at lukke "pakken" med.

Herefter lægges en skefuld af grøntsagsblandingen ned i koppen, lidt fisk og en skefuld grøntsager og luk den med den dej, der hænger udenfor.
Vend butterdejen ud på en smurt bageplade. Processen gentages tre gange med de andre butterdejstykker. hvis "pakkerne" ikke skal serveres med det samme, sættes de på køl. pensl "pakkerne" med sammenpisket æg og bag dem i ovnen på 200 grader i cirka 25 minutter.

Krydret sauce

10 gram smør
1 små knuste fed hvidløg
1 tsk. ingefær
1 tsk. garam masala (indisk blandingskrydderi)
2 dl. grønsagsbouillon
1 tsk. edelsysspaprika
½ tsk groft salt
Friskkværnet peber
2½ dl. fløde
2 tsk. majsstivelse

Smelt smørret i en tykbundet gryde ved kraftig varme, men uden at det bruner. Svits hvidløg, ingefær og garam masala i ca. ½ min. Tilsæt bouillon, paprika, salt og peber. Lad saucen koge ved svag varme og under låg i ca. 4 min. Rør fløde og majsstivelse sammen. Tag gryden af varmen, vend flødeblandingen i og lad saucen koge ved svag varme og under omrøring i ca. 1 min. Smag den krydrede sauce til og server.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar