fredag den 6. juli 2012

Æbleskiver

Når det er sådan et vejr, som det har været i dag, kan man næsten blive helt i tvivl, om vi egentlig befinder os i juli måned. Jeg synes i hvert fald, at vejret mere indbød til boller og kakao.

Men da jeg først kom i gang efter aftensmaden, var det ligesom om, at tiden ikke helt var til hævning af dej og afkøling af boller - det skulle jo gerne kunne spises så hurtigt som muligt, så det ikke blev alt for sent. Derfor faldt valget på en anden god vinterklassiker: æbleskiver!

Æbleskivepanden er noget nær det bedste køkkenudstyr, jeg nogensinde har købt (på denne årstid konkurrerer den dog hårdt med ismaskinen), og det er den opskrift, som fulgte med panden (som er en SCANPAN), som jeg bruger. Jeg har aldrig brugt en anden opskrift men føler heller ikke behovet for det, for de her æbleskiver smager bare godt.



Æbleskiver

Cirka 20 stk.

135 gram mel
80 gram smør
1,7 dl. mælk
3 æg
1½ tsk. bagepulver
Revet skal af 1 citron
20 gram sukker
½ vaniljestang
½ tsk. kardemomme

Start med at dele ét af æggene i blomme og hvide for sig. Pisk hviden stiv, put blommen op i en skål, hvor de øvrige ingredienser også kommes op i. Smørret skal ikke smeltes, og vaniljekornene skal mases ud i lidt af sukkeret, inden det kommer op i skålen. Pisk det hele sammen og vend det siftpiskede æggehvide i bagefter. Bag æbleskiverne på en varm æbleskivepande - fyld kun hullerne halvt op - og server med din yndlingsdyppelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar