tirsdag den 29. januar 2013

Chokoladehvirvler

Der gik jo ikke mange minutter, inden jeg havde fundet frem til den første opskrift, jeg skulle prøve fra "Baking Heaven" - chokoladehvirvler fra Wien. Dels på grund af det lidt anderledes navn, og dels fordi der ikke kræves de helt store armbevægelser inden for ingredienser, så jeg kunne finde det hele i køkkenskabene uden at handle ind først.

De skal sprøjtes ud med en sprøjtepose, og måske jeg bare har en svag sprøjepose-muskel (det kan meget vel tænkes), men jeg syntes godt nok, at dejen var hård at få ud. Derfor kommer der mere mælk i dejen næste gang. Og så kommer der også nogle flere ingredienser, for selvom småkagerne ikke smager dårligt, så smager de heller ikke fantastisk - egentlig smager de ikke af så meget. Men hvis de pimpes op med noget vanilje og måske smeltet chokolade, så tror jeg ikke, de vil være helt dårlige.

Konsistensen er lidt hen af rutebiler uden på med en blødt indre. Jeg synes i hvert fald ikke, at jeg har smagt småkager med den konsistens før. De skal helt sikkert laves igen, men med de ovenstående ændringer, så der kommer mere chokoladesmag.



Chokoladehvirvler fra Wien

Cirka 15 stk.

200 gram blødt smør
50 gram sigtet flormelis
125 gram hvedemel
1 1/4 tsk. bagepulver
2 spsk. kakaopulver
4 spsk. majsstivelse
1-3 tsk. mælk

Kom smør og flormelis i en skål og pisk det sammen til en luftig konsistens. Sigt mel, kakaopulver, majsstivelse og bagepulver ned i blandingen og rør rundt, så det bliver en jævn masse. Tilsæt tilstrækkelig mælk, så dejen får en konsistens, så den kan bruges i en sprøjtepose.

Fyld blandingen i en sprøjtepose med en stjerneformet tyl og sprøjt derefter 15 hvirvler fordelt på to bageplader. Bag hvirvlerne i ovnen ved 200 grader i cirka 8 minutter, indtil de er faste. Lad dem køle af på en bageplade i ét minut, inden de flyttes over på en rist, hvor de køler helt af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar