søndag den 17. marts 2013

Citronspecier

Når nu vinteren åbenbart ikke har tænkt sig at slippe sit tag, og det eneste tegn på forår er påskeliljer og gerbera i vindueskarmen, så kan man passende bage vintersmåkager: specier. Og selvfølgelig ikke hvilke som helst specier, men nogle af citron-slagsen. Specier er i hvert fald for mig lig med jul og dermed kolde tider.

Opskriften er fru Blomsterbergs. Jeg bagte dem første gang til min mormor og morfars guldbryllup som en del af deres gave - og fortrød mange gange, at jeg ikke bagte nogen til os selv også. Så det er der siden blev rådet bod på. Den eneste ændring, jeg laver, er, at jeg nok skærer dem lidt tykkere, end der står i opkriften. Jeg kan nemlig godt lide, når småkager ikke er super-sprøde. Hvis du ikke vil bage alle småkagerne på én gang, kan du fryse rullerne. Skær småkagerne ud af den frosne rulle, når du vil bage dem og lad dem tø op, mens ovnen varmer.


Citronspecier

Cirka 25 stk.

½ vaniljestang
300 gram mel
225 gram smør
125 gram flormelis
Revet skal fra 1 citron

Flæk vaniljestangen på den lange led og skrab kornene ud med en lille kniv. Mas vaniljekornene og lidt af flormelissen sammen med en paletkniv, så kornene skilles ad.

Ælt alle ingredienserne sammen til en ensartet dej, der formes til én (eller flere) lang pølse med en diameter på cirka 6 centimeter. Læg den i køleskabet en times tid og skær den herefter i ¾ centimeter tykke skiver.

Bag skiverne let gyldne på bagepapir ved 180 grader i 12-15 minutter. Afkøles på bagerist og opbevares i tætsluttende dåse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar