fredag den 26. oktober 2012

Citronparfait

Når vinteren nu lader til at være kommet til Danmark, så er det nogle gange bare rigtig dejligt at snige lidt sommer ind ude fra køkkenet.

Det valgte jeg at gøre for et par dage siden, da jeg lavede citronparfait. Det var virkelig smagen af sommer! Konsistensen minder om yoghurtis, og citronen giver ikke en sur, mund-sammensnørende smag men giver noget syre til at balancere den ellers søde pafait-masse. Den oprindelige opskrift er med frugt på toppen - så bliver det nok bare endnu mere sommer - men jeg kunne ikke finde nogen, som jeg lige synes passede til. Så i stedet blev det til KitKat i små stykker samt ristet kokos, der kom på toppen, og det smagte bestemt også godt. Hvis du vælger at komme frugt på, så ville jeg vælge nogle søde af slagsen, så det ikke bare bliver surt på surt. Eventuelt kan frugterne ligges på sukkerlage først.

Opskriften er fra oktobernummeret af enten Spis Bedre eller Mad!. Pinligt, at jeg ikke fik noteret bladet ned, men sad og bladrede i begge blade på biblioteket og så slog det mig slet ikke, at jeg ikke ville kunne finde frem til oprindelses-bladet, når jeg kom hjem. Men opskriften bliver jo ikke dårligere af den grund.

 
 
Citronparfait
 
6 personer
 
2 dl. piskefløde
½ dl. lemon curd
2 dl. græsk yoghurt
1 usprøjtet citron
2 pasteuriserede æggeblommer
½ dl. sukker
 
Frugter til frugtsalat på toppen (eller andet topping efter, havd du har lyst til)

Stil seks glas i fryseren.
Pisk fløden til flødeskum. Pisk lemon curd i, når det er ved at være stift. Vend derefter yoghurten i flødeskummet. 
Vask citronen i lunkent vand og riv skallen. Rør citronskal i massen. Pisk æggeblommer og sukker luftigt. Vend det i massen med en dejskraber. Fyld de frosne glas med parfaitmassen. Stil i fryseren i mindst 2 timer.
Skær frugterne i skiver, bland dem og stil dem i kølskabet, indtil parfaiten skal serveres - drys eventuelt lidt sukker over frugterne.
Når parfaiten skal serveres, er det en god idé at tage dem ud af fryseren en 10 minutters tid før, så de ikke er stenhårde, når de kommer på bordet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar