lørdag den 9. juni 2012

Chocolate cookies

Gemalen for nogle venner over i aften og spurgte, om jeg kunne bage noget til dem. Efter et kig i mine (mange) kogebøger besluttede han sig for chocolate cookies. Opskriften er fra bogen med det mundrette navn "Kager" og var én, jeg fik i fødselsdagsgave af min bedste veninde.

Selvom der ikke er meget Dannebrog og fodbold over kagerne, så mener jeg bestemt, at de kan bruges som en fodbold-snack i aften, for de smager altså bare godt med det helt rigtige, svampede indre.

Ifølge opskriften skulle man få 30 stk., men jeg fik nærmere 45 stk., så nogle af kuglerne af lagt i fryseren, så jeg en dag bare kan tage dem op og få lækker kage på ingen tid (og uden opvask).



Chocolate cookies

45 stk.

200 gram blødt smør
300 gram sukker
1½ tsk. vaniljesukker
2 spsk. sirup
2 æg
400 gram mel
1 tsk. natron
½ tsk. salt
300 gram mørk chokolade

Rør smør, sukker og vaniljesukker sammen til en skummende masse. Tilsæt sirup og æggene ét ad gangen - pisk mellem hvert æg. Pisk det hele godt sammen. Sigt mel, natron og salt ned i blandingen og rør det godt sammen til en ensartet dej. Hak chokoladen groft og vend den i dejen.

Tril dejen til små kugler på cirka 4 centimeter og læg dem på en bageplade - læg dem med god afstand, da de flyder ud. Bag dem ved 180 grader i 12-15 minutter, til de er gyldne. Afkøl og spis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar