mandag den 11. juni 2012

Mini-doughnuts

Her i weekenden blev der holdt fælles fødselsdag for mig, min mor og min lillesøster. Familien blev inviteret til brunch, og der skal jo gerne være noget kage til at slutte brunchen af med - eller spise undervejs.

I julegave sidste år, fik jeg en mini-doughnuts-bagemaskine af min lillesøster, og jeg tænkte, at dette var den perfekte lejlighed til at hive den frem og bage små doughnuts til familien.

Der følger en opskrift med maskinen, men den kan jeg ikke helt forenige mig med, derfor valgte jeg at bruge Amos opskrift på doughnuts, og det var en succes!



Mini-doughnuts

Cirka 15 stk.

190 gram hvedemel
50 gram smør
30 gram sukker
1 æg
1 dl. mælk
25 gram gær
1/4 tsk. kardemomme
1/4 tsk. salt

Lun mælken og rør gæren ud deri. Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt det hele godt sammen. Lad dejen hæve i cirka 30 minutter. Del dejen i 15 små boller. Lad dem hvile i et par minutter, mens du varmer maskinen op. Lav et lille hul i midten af bollerne og læg dem ned over formene i maskinen. Bag dem i cirka 8-10 minutter (lav eventuelt en test først, så du selv kan bedømme tiden). Køl doughnutsene af og pynt med glasur inden serveringen.


1 kommentar: