mandag den 23. april 2012

Macarons med karamelcreme

Der blev holdt bryllup her i weekenden - jo jo, jeg er skam en gift kvinde nu...

Og man kan jo ikke holde bryllup uden kage! Jeg havde overvejet at lave bryllupskagen selv, men bestemte mig alligevel for, at det havde jeg nok ikke nerverne til i sidste ende. I stedet kastede jeg mig over kagerne, som vi skulle have til kaffen, for der var trods alt lidt mindre præstationsangst over det.

Det her er så del I i serien om kagerne til kaffen: Macarons med karamelcreme. Jeg har gjort macaronsene røde, men det har nu ikke noget med smagen at gøre. Det blev gjort, fordi de ellers ville blive kedelige grå, og det var trods alt ikke så festligt. Put eventuelt noget kakaopulver i, hvis du ikke vil bruge farve. Og så har jeg brugt halvt mandelmel, halvt kokosmel, men kokosen kan selvfølgelig erstattes helt af mandelmel.

Opskrifterne er fra Mette Blomsterberg, hvor jeg har ændret lidt i mængderne.


Macarons

Cirka 60 stk.

8 bægre pasturiserede æggehvider
800 gram flormelis
200 gram fintblendede mandler
200 gram kokosmel
60 gram mel
Eventuelt 60 gram kakaopulver eller farve

Æggehvider og flormelis piskes luftigt til en tyk og sej konsistens. Fintblendede mandler, kokos og mel blandes og røres godt sammen med de piskede hvider. Du må gerne slå noget af luften ud af massen.
Massen kommes i en sprøjtepose med en glat tyl og sprøjtes ud på bagepapir i cirka 120 lige store flade toppe, ca. 3 cm. i diameter. De flade toppe lufttørrer i 1 time, inden de kommes i ovnen.

Bages ved 150 grader i 30 minutter. Macaronsene afkøles helt ved stuetemperatur.

Vend halvdelen af bundene om og sprøjt karamelcremen på. Slut med en bund ovenpå. Tryk let så toppene fæstner til cremen.

Karamelcreme

Karamelsirup
125 gram sukker
½ dl vand

Smelt sukkeret til gylden karamel i en kasserolle. Når alt sukkeret er smeltet, slukkes du for blusset. Tilsæt vandet. Pas på, for det vil bruse kraftigt op. Tænd efter et par minutter blusset igen på middel varme. Lad det småsimre i ét minut og tag det så af varmen. Køl siruppen ned ved stuetemperatur og dæk den til med husholdningsfilm.

Karamelcreme
3 blader husblas
4 dl. piskefløde
¾ af den afkølede karamelsirup

Læg husblassen i blød i en ½ liter koldt vand i ½ time. Kom fløden i en lille gryde og bring den næsten op til kogepunktet, og tag så gryden af varmen. Vrid husblassen fri for vand og kom den direkte op i den varme fløde. Pisk godt og passér fløden gennem en sigte over i en ren skål, så du er sikker på, der ikke kommer klumper af husblas med.

Tildæk cremen med husholdningsfilm. Læg husholdningsfilmen helt ned til cremen, så der ikke dannes kondens. Nedkøl cremen helt i køleskabet i minimum to timer - gerne til næste dag.

Pisk den kolde creme op med en håndmikser, vend karamelsiruppen i og sprøjt den ud på macarosene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar