mandag den 2. april 2012

Pandekager med lemon curd

Dengang, det var varmt - ja altså dér for et par uger siden - der gik kæresten og jeg helt amok med at købe is. Og af en eller anden grund fik vi også købt vaniljeis. Jeg kan godt lide tanken om en rigtig lækker fløde-vaniljeis, men jeg ender altid med at blive skuffet over de varianter, der kan købes i supermarkederne. Næh, så hellere chokoladeis, det kan man dårligt gå galt i byen med.

Så den der vaniljeis lå og gloede på mig nede i fryseren, hver gang jeg åbnede den. Så da vi skulle have pandekager i går, tog jeg chancen for at få den udryddet. Fordi jeg heller ikke er vild med ren vaniljeis i pandekager, så var dette jo en oplagt mulighed for at få afprøvet at lave lemon curd, som jeg har haft i tankerne i noget tid nu, efter jeg så opskriften på Himmelske Kager. Og lad mig sige, at pandekager, vaniljeis og lemon curd går rigtig godt sammen; det syrlige, det søde - yum yum.

Og så har jeg i øvrigt skumle planer med den resterende lemon curd, som kommer op i løbet af påsken...



Lemon Curd

Cirka ½ liter

3 citroner (det burde svare til ca. 2 dl., men jeg fik knap 1 dl. ud af det - men tror også det var blevet for surt med to hele dl.)
75 gram smør
2 æg
200 g sukker

Riv skallen af de vaskede citroner på den fine side af rivejernet. Pres derefter saften ud af frugterne. Kom skal og saft af citronerne i en gryde sammen med æg, sukker og smør. Pisk massen godt igennem og pisk over svag varme, til smørret smelter, og massen begynder at tykne. Rør grundigt og gerne hele tiden, til massen bliver helt tyk, og temperaturen når over de 75 grader (hvilket er påkrævet, når der anvendes æg). Hæld straks smørret på skoldede glas, luk glassene og opbevar dem på køl. Smørret tykner endnu mere, når det køles.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar