fredag den 20. april 2012

Påskekringle

Jeg synes, kringle er så hyggeligt; det er kun noget, jeg får nede ved min mormor og morfar, så det er sikkert derfra jeg har de associationer. Men nu var det tid til, at jeg selv ville prøve at bage en kringle, for hvor svært kan det lige være? Og når det nu lige har været påske, så er det stadig ikke for sent at bage en påskekringle.

Og det er ikke særlig svært, skulle jeg hilse og sige. Opskriften er fra Odense Marcipan, og det eneste, jeg har ændret, er, at jeg ikke har puttet appelsinskal i, og så lavede jeg selv appelsinmarmeladen.

Appelsinmarmeladen fungerer rigtig godt med den søde remonce - og så tror jeg, at kæresten var glad for for en gangs skyld at få en kringle, hvor der ikke var rosiner i.


Påskekringle

1 stk.

1 dl. mælk
125 gram smør
2 spsk. sukker
50 gram gær
2 æg
Cirka 400 gram hvedemel

Remonce
75 gram smør
75 gram sukker
100 gram marcipan
3 spsk. appelsinmarmelade

Sammenpisket æg
Hakkede mandler/mandelflager

Smelt smørret i en gryde, hæld mælk og sukker i, rør godt og lad det afkøle. Smuldr gæren i en skål, hæld smørblandingen i og rør gæren ud. Tilsæt æg og rør dem ud. Tilsæt mel lidt efter lidt, til dejen er blød og smidig. Lad den hæve i 45 minutter.

Rør marcipan, smør og sukker sammen til en cremet remonce. Rul dejen ud til en firkant på cirka 30x40 centimeter. Smør marmeladen ud i en lang stribe midt på firkanten, smør remoncen ud ovenpå. Skær brede strimler på hver side af fyldet med cirka to centimeter ind til fyldet. Flet strimlerne ind over fyldet – skiftevis højre og venstre. Klem enderne sammen og læg kringlen over på en bageplade. Pensl med sammenpisket æg og drys med mandler. Lad kringlen hæve i 45 minutter.

Bag ved 180 grader i 25 minutter. Afkøl kringlen, men server den gerne, mens den er lun.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar